Editorial τεύχους 29 PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Τασούλα Τσιλιμένη   

Αγαπητές αναγνώστριες

Αγαπητοί αναγνώστες

Ακολουθώντας την τακτική του περιοδικού, που εκτός από θεματικά αφιερώματα, δημοσιεύει και άρθρα ανεξάρτητης θεματικής, στο παρόν τεύχος φιλοξενούμε κείμενα που κινούνται σε διαφορετικά πεδία.

Παρόλαυτα συμπτωματικά δυο από τα πέντε άρθρα εστιάζουν στη γάτα. Τα άρθρα του τεύχους υπογράφονται από τους/τις :

  • Maria Caracausi, Professor in University of Palermo
  • Παναγιώτη Ξουπλίδη, Διδάκτορα Συγκριτικής Γραμματολογίας στο Αριστοτέλειο Παν επιστήμιο Θεσσαλονίκης
  • Καραντώνα Γεωργία, Φιλόλογο, Msc του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και Τσιλιμένη Τασούλα, Καθηγήτρια στο Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
  • Μαρία Καμπέρη, Εκπαιδευτικό, Msc του ΕΚΠΑ
  • Τσιλιμένη Τασούλα και Τσιβούλη Θεοδώρα, Υποψήφια Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Συγκεκριμένα η Maria Caracausi στο άρθρο της, που είναι στην αγγλική γλώσσα με περίληψη που έχει αποδοθεί από την καθηγήτρια του ΕΚΠΑ Τζίνα Καλογήρου, και με τίτλο Will a Cat save the world? (Christos Boulotiscat stories), ασχολείται με το ρόλο των ζώων στα παραμύθια. Ειδικότερα εστιάζει σε οχτώ ιστορίες του Χρήστου Μπουλώτη στις οποίες πρωταγωνιστούν ... γάτες. Γάτες που διαφέρουν μεταξύ τους ως προς τον χαρακτήρα τους, αλλά είναι βασικά καλά και ανθρωπόφιλα πλάσματα,είναι «ήρωες του Καλού». Η αρθρογράφος καταδεικνύει ότι μέσα από τη διασκέδαση και το χιούμορ των ιστοριών αυτών οι αναγνώστες μυούνται σε σημαντικές αξίες της ζωής.

Ο Παναγιώτης Ξουπλίδης, στο άρθρο του Το όνομα της γάτας στην Ελληνική Παιδική Λογοτεχνία: Σπουδές περί Ζώων και εθνικά στερεότυπα, διερευνά την απόδοση του ονόματος στους χαρακτήρες της λογοτεχνικής γάτας και σε κείμενα Παιδικής Λογοτεχνίας στην ελληνική γλώσσα. Εισάγει την θεωρία και εφαρμόζει την μεθοδολογική προσέγγιση των Σπουδών περί Ζώων και εξετάζει τη γάτα ως πολιτισμική κατασκευή. Αναφέρονται οι στερεοτυπικές παράμετροι των ονομάτων που οργανώνουν την λογοτεχνική αναπαράσταση και διαμορφώνουν την αναγνωστική πρόσληψη της ελληνικής γάτας σε κείμενα που απευθύνονται σε παιδιά.

Η Καράντωνα Γεωργία και Τσιλιμένη Τασούλα, υπογράφουν το άρθρο με τίτλο Η αξιοποίηση της ένατης τέχνης για την προσέγγιση του Ολοκαυτώματος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αναδεικνύεται η δύναμη της λογοτεχνίας σε ότι αφορά στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, της ανάπτυξης της κριτικής ικανότητας των αναγνωστών αλλά και η άποψη ότι η λογοτεχνία είναι ενα εργαλείο ώστε συγκρουσιακά, τραυματικά θέματα και ευαίσθητα όπως αυτό του Ολοκαυτώματος να προσεγγίζονται και να συζητιούνται στην τάξη. Πιο συγκεκριμένα διερευνώνται οι στάσεις των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απέναντι στη διδακτική αξιοποίηση του graphic novel για τη μελέτη του Ολοκαυτώματος στο μάθημα της λογοτεχνίας.

Η Μαρία Καμπέρη, επιλέγει να δουλέψει συγκριτικά με δυο βιβλία σύγχρονης εφηβικής λογοτεχνίας αναζητώντας την πόλη και με τίτλο Αναπαραστάσεις της πόλης στα μυθιστορήματα Αμαρτωλή Πόλη του Μάνου Κοντολέων και Η Αλίκη στην Πόλη της Αργυρώς Πιπίνη”. Συγκριμένα οδηγείται σε διαπιστώσεις που αφορούν στο πώς οι ζωές των ανθρώπων μπορούν να επηρεαστούν από την πολυάσχολη και απρόσωπη αστική ζωή, μέσα από την προσωποποίηση της πόλης στα προαναφερθέντα μυθιστορήματα. Διερευνά εάν οι απόψεις των συγγραφέων για την πόλη, αποτελούν δυνάμεις που ωθούν τις προσωπικές επιλογές των ηρώων και εάν η πόλη στα μυθιστορήματα είναι η ίδια αυθύπαρκτη ηρωίδα.

Η Τσιλιμένη Τασούλα και Τσιβούλη Θεοδώρα, προχωρούν σε μια καταγραφή και έρευνα με στόχο να αναδείξουν την κινητικότητα της κριτικής στο παιδικό βιβλίο στη σύγχρονη εποχή και στον ελλαδικό χώρο. Πιο συγκεκριμένα εστιάζουν στην κριτικογραφία της Μαρίζας Ντεκάστρο και στο πώς αυτή διαμορφώθηκε τα τελευταία χρόνια. Προκύπτουν έτσι χρήσιμα συμπεράσματα για έναν τομέα ο οποίος ακόμη δεν έχει διερευνηθεί σε βάθος και επισταμένα.

Καλή ανάγνωση

Χαρούμενο και ξένοιαστο καλοκαίρι

Τ.Τσιλιμένη

 

 

Δημοσκόπιση

Ανταποκρίνεται η νέα δομή του περιδικού στις απαιτήσεις τη κοινότητας;