Bιβλιοπαρουσίαση (Τεύχους 27) Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Τσιλιμένη Τασούλα   
Σάββατο, 30 Ιούνιος 2018 00:00

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Της Τασούλας Τσιλιμένη
Καθηγήτριας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

 

Θα μου χάριζες τα μαλλιά σου;

Ελένη Πολυματίδου

Εικ. Δωροθέα Λούκρη

Γράφημα: Θεσσαλονίκη 2018

Μαλακό εξώφυλλο και για αναγνώστες/τριες 4-6 ετών.

 

Μια μικρή τρυφερή ιστορία που με ρεαλιστικό τρόπο αφηγείται το συναίσθημα που διακατέχει την Ελένη, όχι επειδή έχει πολύ φουντωτά μαλλιά και διαφέρει από τους άλλους, αλλά για τα πειράγματα που νιώθει από τους συμμαθητές της. Με λιτό λόγο και γλώσσα απολύτως συνυφασμένη με τα παιδιά της ηλικίας στην οποία απευθύνεται η συγγραφέας στήνει μια απλή ιστορία χωρίς αφηγηματικές περιστροφές για ένα ευαίσθητο θέμα, σκιαγραφώντας τις συμπεριφορές των παιδιών αυτής της ηλικίας. Η απλή πλοκή συμβάλει στην εστίαση του αναγνώστη/της αναγνώστριας στο βασικό θέμα που είναι η άλλη όψη του νομίσματος: η απουσία/απώλεια μαλλιών σε άλλα παιδιά. Η Ελένη θα πράξει αυτό που με επιδεξιότητα θέλει να διοχετεύσει η συγγραφέας: το να μοιράζεσαι το διαφορετικό, να το κατανοείς και να βρίσκεις τρόπους να ισορροπείς. Παράλληλα αναπτύσσεται το θέμα της αλληλεγγύης και της ενδυνάμωσης της αυτογνωσίας. Η εικονογράφηση της Δ. Λούκρη ακολουθεί και αναδεικνύει το θέμα του βιβλίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό είναι το πρώτο βιβλίο της Ελένης Πολυματίδου, η οποία παρακολουθεί το ΠΜΣ Δημιουργικής Γραφής Παιδικής Βραχείας Φόρμας του ΑΠΘ.

 

Παραμύθια από την ιστορία μας

Νένα Κοκκινάκη

Εικ. Κατερίνα Βερούτσου

Πατάκης, Αθήνα 2018, σε.75

Η γνωστή συγγραφέας, κυρίως με έργα για το εφηβικό κοινό, επανέρχεται με το παρόν βιβλίο ανασυνθέτοντας ιστορίες από τον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Δέκα ιστορίες που αναφέρονται και συνθέτουν τα πορτρέτα σπουδαίων προσωπικοτήτων όπως ο Αλκιβιάδης, ο Δημοσθένης, ο Θεμιστοκλής, ο Μέγας Αλέξανδρος, ρήτορες, φιλόσοφοι, παιδαγωγοί, στρατηγοί, αλλά και άλλα πρόσωπα αφανή ίσως, που όμως «έγραψαν» τη δική τους ιστορία για σημαντικά γεγονότα, καμιά φορά και εν αγνοία τους, παρελαύνουν στις σελίδες αυτού του βιβλίου. Η συγγραφική πένα και γλώσσα της Κοκκινάκη είναι γνωστή. Ξέρει να πείθει τον/την αναγνώστη/τρια. Η συντομία των ιστοριών είναι ένα καλό ατού καθώς αποφεύγεται έτσι η περιττολογία και η εστίαση είναι δυνατή και καίρια. Το εύρημα της συγγραφέα και το στοιχείο που κάνει το βιβλίο αυτό ιδιαίτερα ενδιαφέρον όχι μόνο για τα παιδιά της ηλικίας στην οποία αναγράφεται ενδεικτικά ότι απευθύνεται(8+), αλλά και για μεγαλύτερα παιδιά, είναι ο τρόπος και το σημείο από το οποίο αρχίζει η εξιστόρηση. Εκμηδενίζεται σχεδόν η χρονική απόσταση που χωρίζει αναγνώστη και πρωταγωνιστή, καθώς η περιγραφή της καθημερινότητας κάνει οικείο το αφηγηματικό περιβάλλον. Έτσι, οι όποιες γνώσεις και πληροφορίες π.χ. για τον τρόπο εκπαίδευσης των παιδιών, τα παιχνίδια, την ενδυμασία, τα φαγητά, την ζωή των ανθρώπων γενικά και ακόμη για τις συνήθειες εκείνης της εποχής, την αντιμετώπιση των μετοίκων, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των «δούλων», τις θρησκευτικές γιορτές, τη θέση της γυναίκας, κ.λπ. αποτελούν αφηγηματικές κλωστές που υφαίνουν τις ιστορίες και αφομοιώνονται με ενδιαφέρον και ανώδυνα. Προτάσσεται η ανδρεία, η τόλμη, αλλά και τα προβλήματα που με κόπο και επιμονή λύνονται από τα πρόσωπα που τα αντιμετωπίζουν(Δημοσθένης). Τα ατίθασα παιδιά(βλ. Θεμιστοκλής), μετέπειτα σπουδαίοι, που με τις πράξεις τους θα προσφέρουν τα μέγιστα στην πατρίδα, δεν αντιμετωπίζονται με πρόθεση κατασταλτική. Οι αναγνώστες μαθαίνουν για τις γνωστές μάχες(Σαλαμίνα, Μαραθώνα) χωρίς να εστιάζει σε αυτό η συγγραφέας, αλλά αναδεικνύοντας πρόσωπα που έπαιξαν με κάποιο τρόπο καθοριστικό ρόλο στις μεγάλες νίκες. Οι περισσότερες ιστορίες είναι σε τριτοπρόσωπη αφήγηση με αποτέλεσμα όταν ο αναγνώστης βρεθεί απέναντι από τον ομοδιηγητικό λόγο του Σίκκινου(Το ψέμα:63) να ξαφνιαστεί ευχάριστα και να ακούσει την προσωπική του ιστορία ως παιδί μετανάστη και να θαυμάσει το μέγεθος της αγάπης του «μέτοικου» για τη νέα πατρίδα, την Αθήνα, που θα ταρακουνήσει το ηθικό αξιακό του κανόνα. Θα αναδειχθεί η σπουδαιότητα της πολιτικής σκέψης, αλλά και της ρητορικής, δηλαδή της τέχνης του επιχειρήματος και της πειθούς, αλλά και της αφηγηματικής τέχνης, της γλυπτικής κ.λπ. Στις σελίδες του βιβλίου παρελαύνουν όχι μόνο αγόρια αλλά και κορίτσια, όπως η Μέλιττα και η αδελφή της και τονίζεται η αδελφική αγάπη. Ιστορίες περίεργες που δείχνουν το ρόλο της τύχης, όπως αυτή του Αισχύλου που η ζωή του θα τελειώσει όταν μια χελώνα θα πέσει στο κεφάλι του, ιστορίες που η Κοκκινάκη τις αφηγείται με μαεστρία και σύγχρονη γλώσσα και κερδίζει το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού ακόμη και ενός ενήλικα.

 

τεύχος 27

LAST_UPDATED2